huur »
verhuur nieuws
»
Evenementen: De opkomst van geurmarketing

Evenementen: De opkomst van geurmarketing

Gepubliceerd op 2 december 2008
Door: Michael van Helden



Sinds het rookverbod binnen de horeca van kracht is zijn de berichten over vieze geurtjes niet van de lucht. Vonden we in het verleden massaal de geur van rook in onze kleding na een horecabezoek onprettig, nu pas zijn we erachter dat die in staat was geuren te maskeren die we nog onsmakelijker vinden, zoals verschaald bier en zweetlucht.

Het gebruik van geuren als stemmingmaker is al een aantal jaren in opmars. We hebben allemaal al eens kunnen waarnemen tijdens beurzen of feestelijke bijeenkomsten dat organisatoren met bepaalde geuren iets onder de aandacht brachten. Rent it sprak met Marieke Emke, accountmanager van VanderKleijn Senses en Norman van Holst, directeur van RetroScent, beiden actief en vernieuwend op het gebied van het gebruik van geuren.

Geur als marketingtool
30.000.000 Reukcellen stellen ons in staat ongeveer 10.000 geuren te onderscheiden. Daarmee is de reuk het meest gevoelige van alle zintuigen van de mens. Het is het enige zintuig dat direct met het emotionele brein in verbinding staat en dus niet te manipuleren is. Vanaf 2008 is geur als marketingtool een vast gegeven. Emke: "Het toepassen van geuren is op zich niet nieuw, maar we bieden een revolutionair systeem aan, ook ondersteund door geuradviezen. Door de juiste koppeling van het thema of een product aan een geur wordt de aandacht van de consument gevangen.

Bijvoorbeeld: Coca-Cola sponsorde het EK en maakte reclame door in twintig grote supermarkten in ons land machines te plaatsen die de geur van vers gemaaid gras verspreidden. De geurverspreider zat in een display die er uitziet als een minivoetbalstadion. Coca-Cola is het eerste grote merk dat in de supermarkt geur toepaste om consumenten tot aankoop te verleiden. Communiceren met behulp van geuren wordt in de marketing nog nauwelijks benut terwijl geuren onbewust van invloed zijn op onze dagelijkse keuzes. Steeds meer bedrijven en organisatiebureau's van beurzen en evenementen erkennen dat het toevoegen van geur aan een concept een prima instrument is om de sfeer te verhogen."



Michael van Helden   Over de auteur: Michael van Helden
In het dagelijks leven is actief bij webwinkel leverancier Directshop en webwinkel leverancier voor de verhuurbranche Rentpro. Michael is getrouwd en vader van Louise.
 Deel dit artikel

Reacties

Geen reacties bij dit artikel.


Plaats een reactie
naam:
e-mailadres:
website:
Reactie [url=http://www.website.nl/]omschrijving[/url]

Huur.nl verhuur weblog


Welkom op het weblog van huur.nl.

Blijf op de hoogte
U kunt zich hier aanmelden voor de RSS feed van het Huur.nl Weblog, zodat u altijd op de hoogte bent van het laatste nieuws!

 Aanmelden RSS feed

Verhuur bedrijven
- Auto huren
- Woning huren
- Gereedschap huren
- Kantoorapparatuur huren
- Sport en recreatie verhuur
- Personeel en artiesten inhuren
- Presentatie, licht en geluid
- Horeca en catering
- Evenementen verhuur
- Prive vliegtuig huren

Laatste reacties
- Goed initiatief, ik ben benieu...
- Ook bij Tomboard kan een speed...
- een jaguar e-type!...
- ik moet naar nieuw zeeland en ...
- Ik zou gaan Ferrari rijden. Di...

Vertel verder
Interessant artikel?
Geef het door aan anderen.

 Dit artikel doorsturen







Om Huur.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord