Evenementen: De opkomst van geurmarketing
Gepubliceerd op 2 december 2008Door: Michael van Helden
Sinds het rookverbod binnen de horeca van kracht is zijn de berichten over vieze geurtjes niet van de lucht. Vonden we in het verleden massaal de geur van rook in onze kleding na een horecabezoek onprettig, nu pas zijn we erachter dat die in staat was geuren te maskeren die we nog onsmakelijker vinden, zoals verschaald bier en zweetlucht.
Het gebruik van geuren als stemmingmaker is al een aantal jaren in opmars. We hebben allemaal al eens kunnen waarnemen tijdens beurzen of feestelijke bijeenkomsten dat organisatoren met bepaalde geuren iets onder de aandacht brachten. Rent it sprak met Marieke Emke, accountmanager van VanderKleijn Senses en Norman van Holst, directeur van RetroScent, beiden actief en vernieuwend op het gebied van het gebruik van geuren.
Geur als marketingtool
30.000.000 Reukcellen stellen ons in staat ongeveer 10.000 geuren te onderscheiden. Daarmee is de reuk het meest gevoelige van alle zintuigen van de mens. Het is het enige zintuig dat direct met het emotionele brein in verbinding staat en dus niet te manipuleren is. Vanaf 2008 is geur als marketingtool een vast gegeven. Emke: "Het toepassen van geuren is op zich niet nieuw, maar we bieden een revolutionair systeem aan, ook ondersteund door geuradviezen. Door de juiste koppeling van het thema of een product aan een geur wordt de aandacht van de consument gevangen.
Bijvoorbeeld: Coca-Cola sponsorde het EK en maakte reclame door in twintig grote supermarkten in ons land machines te plaatsen die de geur van vers gemaaid gras verspreidden. De geurverspreider zat in een display die er uitziet als een minivoetbalstadion. Coca-Cola is het eerste grote merk dat in de supermarkt geur toepaste om consumenten tot aankoop te verleiden. Communiceren met behulp van geuren wordt in de marketing nog nauwelijks benut terwijl geuren onbewust van invloed zijn op onze dagelijkse keuzes. Steeds meer bedrijven en organisatiebureau's van beurzen en evenementen erkennen dat het toevoegen van geur aan een concept een prima instrument is om de sfeer te verhogen."
Over de auteur: Michael van Helden In het dagelijks leven is Michael actief bij webwinkel leverancier Directshop en webwinkel leverancier voor de verhuurbranche Rentpro. Michael is getrouwd en vader van Louise. |
Geen reacties bij dit artikel.