huur »
verhuur nieuws
»
Waarom een webwinkel voor verhuurbedrijven?

Waarom een webwinkel voor verhuurbedrijven?

Gepubliceerd op 18 maart 2011
Door: Eddy Engelhart

Eerder schreef Directshop al een artikel over de online kansen voor de verhuurbranche. Als aanvulling op dit eerder gepubliceerde artikel gaan we dit keer dieper in op de trends & ontwikkelingen en de online kansen voor de verhuurbranche anno 2011.

Nederland is volgens de gangbare definitie uit de recessie en de werkeloosheid laat een aanhoudende daling zien. De consument is weer bereid te besteden máár met de hand op de knip. Dit heeft geleid tot een nieuw soort consumentisme. Daarom zijn voor u alle key-factors nog eens onder de loep genomen.

De Nederlander van nu & straks
Allereerst wat demografische factoren op macro niveau. Momenteel bestaat de Nederlandse bevolking uit 16,7 miljoen mensen en is nog steeds groeiende. Volgens de cijfers van het Centraal Bureau van Statistiek zet de vergrijzing door. Op dit moment is de grijze druk in Nederland 22%. Dat wil zeggen dat tegenover elke honderd potentiële arbeidskrachten (20-64-jarigen) staan 22 personen van 65 jaar of ouder. In 2020 is de grijze druk toegenomen tot 30%. Daarna loopt deze zelfs nog verder op.

rent_now


Dit is een positieve ontwikkeling aangezien dit een bevolkingsgroep is die zich kenmerkt door: lage(re) woonlasten, vermogend, hoge bestedingen en veel tijd voor winkelen. Internet is bij alle leeftijdsgroepen populair. De groep vijftig- plussers met internet en die (bijna) dagelijks surft, groeit harder dan de rest. Nu heeft 71% van de vijftig-plussers toegang tot internet. Dat is inmiddels net zoveel als de groep jongeren in 2005. Het shoppen via internet is vooral populair bij de jongere generatie, maar van de vijftig-plussers heeft ongeveer de helft wel eens iets via internet besteld. De verwachting is dat die groep in de nabije toekomst zal groeien.

De samenstelling van deze groep online shoppers is qua leeftijd en geslacht niet anders dan de niet-online shopper. Online shoppers zijn wel hoger opgeleid. Niet-online shoppers zijn vaker werkzoekend en alleenstaand. 58% van de online shoppers is vrouw en 36% man, 39% dertigers en 35% twintigers.

Hoeveel levert het online kanaal ons op?
Ten tweede de economische factoren met betrekking tot online consumentenbestedingen. De online consumentenbestedingen zijn in de laatste zes maanden van 2010 gestegen naar ruim € 8 miljard. De verwachting is dat de omzet over heel 2011 zal uitkomen op ruim € 9 miljard, met een groei van ongeveer 10%.

De consument bestelt steeds vaker op internet, ruim 9 miljoen Nederlanders hebben nu ooit online een bestelling geplaatst. Natuurlijk ligt het voor de hand dat ook het online kanaal niet geheel ongevoelig is voor afnemende consumentenbestedingen. Maar met een groei van maar liefst 10% blijft het marktaandeel van de branche krachtig toenemen. De consument kiest steeds vaker voor het gemak van het internet.

Innovatie, een vereiste voor succes
Ten derde de sociaal culturele factoren. Het nieuwe consumentisme kenmerkt zich door bewuste keuzes en duurzaamheid. Er wordt zeer selectief voor bepaalde producten gekozen en de consument analyseert en filtreert alle benodigde informatie voor het maken van een beslissing. Daarnaast is de consument zelfbewuster dan ooit, de marketingtaal wordt niet langer zonder slag of stoot als waarheid aangenomen. Consumenten willen vooral duidelijkheid over het product. Men wil het product graag zien voordat de transactie plaatsvindt, mensen zijn nou eenmaal audiovisueel ingesteld. Social commerce kan hierin een grote rol spelen in de bewerking van zowel het potentiële B2C als het B2B kanaal, denk hierbij aan Twitter, LinkedIn, Facebook en Hyves. In de praktijk blijkt veelal dat innovatie een vereiste voor succes is.

Welke benaderingswijze is toegestaan?
Ten vierde de politiek

Eddy Engelhart   Over de auteur: Eddy Engelhart
Eddy is full-time marketeer bij Directshop. Directshop levert volledig op maat gesneden webshops voor de verhuurbranche. Daarnaast worden klanten pro-actief geadviseerd over e-commerce.
 Deel dit artikel

Reacties

Geen reacties bij dit artikel.


Plaats een reactie
naam:
e-mailadres:
website:
Reactie [url=http://www.website.nl/]omschrijving[/url]

Huur.nl verhuur weblog


Welkom op het weblog van huur.nl.

Blijf op de hoogte
U kunt zich hier aanmelden voor de RSS feed van het Huur.nl Weblog, zodat u altijd op de hoogte bent van het laatste nieuws!

 Aanmelden RSS feed

Verhuur bedrijven
- Auto huren
- Woning huren
- Gereedschap huren
- Kantoorapparatuur huren
- Sport en recreatie verhuur
- Personeel en artiesten inhuren
- Presentatie, licht en geluid
- Horeca en catering
- Evenementen verhuur
- Prive vliegtuig huren

Laatste reacties
- Goed initiatief, ik ben benieu...
- Ook bij Tomboard kan een speed...
- een jaguar e-type!...
- ik moet naar nieuw zeeland en ...
- Ik zou gaan Ferrari rijden. Di...

Vertel verder
Interessant artikel?
Geef het door aan anderen.

 Dit artikel doorsturen







Om Huur.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord