Delen: het nieuwe (ver)huren voor bedrijven
Gepubliceerd op 28 mei 2013Door: Laury Zwart
Vroeger was het de gewoonste zaak van de wereld om spullen gezamenlijk aan te schaffen en te delen met anderen. Vroeger deelden we talloze producten met elkaar zoals gereedschappen, wasmachines, fornuizen, koelkasten, fietsen en auto’s, simpelweg omdat er geen geld en geen behoefte was om zelf alles aan te schaffen. Bedrijven, met name in de agrarische sector, kochten productiematerieel gezamenlijk en gebruikten het wanneer de ander het even niet nodig had. Maar als delen al zo lang een maatschappelijk fenomeen is waarom is voor veel consumenten, maar vooral voor bedrijven, de stap om hun eigendommen te delen nu dan ineens zo groot?
Radicale verandering in ons denkpatroon
In feite draait het fenomeen, lenen, delen, en ruilen om de herintroductie van oude gewoonten en marktgebruiken, maar dan in een welvarende maatschappij. We zijn tegenwoordig echter gewend om alles zelf te hebben. Bezit werd de nieuwe maatstaf. Om diverse redenen zijn we zeer terughoudend om spullen te delen met anderen. Het weer gaan delen van onze eigendommen vraagt om een radicale verandering in ons denkpatroon. Een eerste stap is om de begrippen eigendom en bezit opnieuw te bezien. De transitie van bezit naar gebruik kost echter tijd en vraagt om bewustwording. Bezit verdwijnt nooit helemaal, maar het krijgt wel minder waarde.
Van bezit naar gebruik
In de maatschappij van vandaag worden termen als Sharing Economy, Collaborative Consumption of Acces Economy steeds populairder. Simpelweg omschrijven ze dat toegang en gebruik van producten en diensten belangrijker wordt dan het bezit ervan. Deze gedachtegang vormt de basis van veel nieuwe business modellen en met dank aan internet zijn we nu ook in staat om alles te delen met iedereen overal ter wereld. Marktplaatsen die het delen of (ver)huren van producten en diensten faciliteren schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond.
Peer-to-peer deelmarktplaatsen
Er zijn talloze voorbeelden van deze marktplaatsen te noemen, vooral in de particuliere sector. Ze variëren van websites waarop buurtbewoners samen de kinderopvang verzorgen of maaltijden delen, tot websites zoals Peerby, Spullendelen en Snappcar, waar men ongebruikte spullen, zoals Dvd’s, boormachines of auto’s, kan verhuren of uitlenen aan mensen die daar tijdelijk behoefte aan hebben. Deze internet gemeenschappen laten zich uiteraard niet beperken door landsgrenzen. Neem bijvoorbeeld AirBnB, de enorm gegroeide website, waarop mensen (een deel van) hun huis tijdelijk kunnen verhuren aan reizigers en zo een extra zakcentje verdienen. Al deze voorbeelden bewijzen dat ‘delen’ meer is dan een laatste duurzaamheidstrend of een hype. Het is een verandering naar een ander economisch systeem: ‘de deeleconomie’.
Business-to-Business delen
Op het gebied van delen, ruilen, lenen en huren zijn vele ogen gericht op de consumentenmarkt, maar hoe zit het eigenlijk met bedrijven en instellingen? Zijn die al klaar voor deze mind-shift? Kansen liggen er in ieder geval wel. In bijvoorbeeld de agrarische sector, bij bouwbedrijven en ziekenhuizen, maar ook in de transport, logistiek en het vastgoed, is veel productiecapaciteit ongebruikt en dus beschikbaar om verhuurd te worden. Daarnaast heeft elk bedrijf de mogelijkheid zijn ‘eigen uitzendbureau te starten’. Personeel kan namelijk tijdelijk worden verhuurd aan andere bedrijven. Zo
Over de auteur: Laury Zwart Laury Zwart gaat over de communicatie bij FLOOW2.com, deelmarktplaats voor bedrijven en instellingen. |
Geen reacties bij dit artikel.